Traditioner

Børnefødselsdage

Når barnet har fødselsdag bliver det fejret ved, at barnet sammen med et par af sine bedste venner dækker bord med dug, flag mm. Der synges, råbes hurra og barnet pakker gaven ud som børnene har lavet til fødselaren.

Herefter deler barnet ’lækkerier’ ud. Det er blevet besluttet, at barnet må medbringe én ting, f.eks. hjemmebag, is, flødeboller, frugt eller popcorn. Ingen slik.

I er meget velkomne til at deltage i fødselsdagen. Vi er åbne overfor at tage hjem privat til fødselsdage, men det er vigtigt at planlægge med personalet, hvornår det er muligt.

Julen

Hele december måned står i julens tegn. Vi julehygger, klipper julepynt, pynter juletræ og laver julegaver. Vi holder samling med julekalender historie og synger julesange. Vi besøger også nisserne på loftet og stiller grød til dem.

Vi afholder også en traditionel julefrokost, hvor børnene selv medbringer en ret til en fælles buffet.

Derudover holder vi en julehygge dag, hvor forældre kan komme og børnene optræder med vores traditionsrige Lucia optog.

Nytår

Lige efter nytår, holder vi nytårsfest i børnehavn. Vi pynter op med balloner, serpentinere og andet nytårspynt og spiser fælles frokost,. Vi ”arver” gerne overskydende nytårs ting, i starten af januar, til årets nytårsfest.

Fastelavn

På traditionel vis fejrer vi fastelavn ved at børnene og de voksne kommer udklædte. Vi synger, leger og slår katten af tønden. Dagen afsluttes med forældrekaffe samt tøndeslagning for forældre. Forældre er selvfølgelig velkomne til at komme udklædte, børnene vil sætte stor pris på det.

Påske

Til påske laver vi ”påske-hemmeligheder”, men det kan vi jo af gode grunde ikke skrive noget om. Derudover klipper vi traditionelt påskepynt.

Ligesom til jul afholder vi også en traditionel påskefrokost.

Sommerfest

Hvert år holder vi en sommerfest for børn, forældre og personale. I medbringer madkurv med mad og drikke til jeres egen familie. Vi har altid en fælles buffet (kage, frugt og boller), samt forskellige former for underholdning.

De seneste år, har vi afholdt festen i Dyrehaven eller Skolehaven, således at I som forældre har mulighed for, at se og opleve ”vores” sted i Dyrehaven, - og ikke mindste vores hule. Når sommerfesten afholdes i Dyrehaven eller Skolehaven er der plads til bedsteforældre o. lign. kan deltage.