Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Nye forældre

Gensidig tilvænning og den første uge

Den første tid vil gå med gensidig tilvænning; at få Jeres barn til at føle sig tryg ved at være i børnehaven og ved os.

Det er individuelt, hvornår et nyt barn er trygt og klar til at være alene i børnehaven. Derfor er det som udgangspunkt bedst, hvis I sætter tid af til at en af Jer forældre har mulighed for at være sammen med Jeres barn den første uge i børnehaven. Her får I mulighed for at lære personalet og vores dagsrytme at kende.

Ser vi, at tilvænningen går hurtigt, afkortes Jeres tid i børnehaven selvfølgelig.

Den gradvise tilvænning er for at sikre, at Jeres barn og personalet lærer hinanden at kende. Derved skabes fortrolighed og tryghed til personalet for barnet. En platform, hvorfra barnet med tryghed senere kan udvikle sig og håndtere de mange nye udfordringer, der kommer.

I løbet af den første uge holder vi en introsamtale, hvor der vil være god tid til, at I kan fortælle om Jeres barns vaner; hvad Jeres barn kan lide og ikke lide, og vi vil fortælle om børnehaven og vores forventninger til samarbejdet med jer.

Ligeledes kan I stille spørgsmål til Jeres barns nye dagligdag og fortælle om Jeres ønsker og forventninger i forhold til børnehaven.

Det er en god idé, at barnet har noget med hjemmefra, som det føler sig tryg ved f.eks. en bamse, sutten, en stofble eller andet, der dufter af mor eller far.

Den første uge for barnet og forældre:

  • Første dag kommer I på besøg kl. 10.00-11.15 om formiddagen og leger.
  • Anden dag kommer I kl. 8.45-12.15; er med til samling kl. 9.15, leg/aktivitet formiddag og vi spiser frokost sammen kl. 11.30-.
  • Tredje dag kommer I ml. kl. 8.00-9.00 er med til samling, efterfølgende leg/aktivitet og vi spiser frokost sammen. Mor eller far går en lille tur, mens barnet prøver at være alene.
  • Fjerde dag prøver barnet at være alene, men bliver hentet, når det har leget lidt på legepladsen efter frokost ca. kl.12.45.
  • Femte dag er en næsten normal dag, men barnet bliver hentet, når vi har spist eftermiddagsmad ca. kl 14.45.

Vi er tilstede, nærværende og til rådighed, når Jeres barn har lyst til og brug for det. Vi vil se, høre, respektere og tage Jeres barns særegenheder alvorligt. Vi ser børnene som små mennesker med stor appetit på livet. De er nysgerrige, glade, impulsive, hurtige til at tilegne sig færdigheder og stadig styret af deres basale behov, som sult, tørst, søvn og den tætte fysiske kontakt med den voksne.

 

Forældresamarbejde

Det er vigtigt for os at kende Jeres barns vaner, dagsrytme og evt. tidligere komplikationer, for at gøre dagen i børnehaven optimal for barnet.

Det er vigtigt, at I ved aflevering informerer personalet omkring barnet, for at vi kan give Jeres barn de bedste vilkår for en god dag.

Sker der noget i barnets liv og ændringer i hverdagen (f.eks. forældre/søskendes sygdom, dødsfald eller andre større eller mindre begivenheder, der påvirker Jeres familie) kan det være væsentligt for os at vide. Det gør det nemmere for personalet at forstå barnet og dermed give barnet den ekstra omsorg og forståelse, som barnet har brug for.

I kan altid tale med os, når I afleverer eller henter Jeres barn, og vi kan altid lave en aftale om en samtale, hvis I har brug for mere tid.

Hvis I er i tvivl om, hvorvidt noget er relevant, er det altid bedst, I fortæller det eller eventuelt spørger os.

Vi tilbyder en samtale ca. tre måneder efter Jeres barn er begyndt i Ønskeøen. Derefter afholdes samtaler efter behov. Hvis I har behov for at tale med os kan vi altid finde tid til dette, ligesom vi vil indkalde Jer til samtale, hvis vi skønner, at der er et behov grundet bekymring e.lign.

Vi forventer og tilbyder et åbent samarbejde om barnets trivsel, udvikling og læring, hvor gensidig tillid, anerkendelse og respekt for hinandens holdninger er udgangspunktet. Vi håber samtidig, at I som forældre vil forholde Jer til det fællesskab, som Jeres barn nu bliver en del af, hvor det begynder i Ønskeøen.

Vi ser gerne, at I siger til og stiller spørgsmål, hvis der er noget, I er usikre på eller undrer Jer over eller hvis der er ting, som I synes skal være anderledes. Det er i den daglige kontakt, vi får udvekslet informationer, som er vigtige for barnets trivsel.

 

Børnenes garderobe

I må meget gerne sætte navn i barnets tøj. Dette er vigtigt, da det ofte sker, at børnene har ens tøj eller får det lagt andre steder end i deres garderobe.

Skriv tydeligt f.eks. på det mærke, som er sat inden i tøjet fra fabrikkens side eller stryg navnemærker i. Det gør det meget nemmere for os alle sammen, hvis tøjet bliver forbyttet eller bliver væk.

Barnets ekstra indendørstøj skal lægges i den hvide kurve øverst i garderoben. Der skal være minimum 1 sæt skiftetøj; kurven må dog heller ikke være for overfyldt. Udendørstøj hænges op i garderoben.

I skal selv medbringe bleer, hvis jeres barn endnu ikke er renligt. Bleerne lægges på badeværelset.

Det er vigtigt, at der er tøj til al slags vejr, da vi er ude hver dag året rundt i alt slags vejr.

Det er vigtigt for barnets fysiske udvikling at være ude, hvor der er god plads, og hvor der er mange udfordringer svarende til barnets fysiske formåen. Barnet gentager den samme fysiske udfordring, indtil det kan mestre den. Legepladsens forskellige ujævne underlag er med til at styrke barnets balance, motoriske og fysiske udvikling, og barnet kan dermed udfordre sig selv. Legen i sandkassen er vigtig i forhold til sanseintegrationen og nysgerrigheden. 

 

I bedes selv holde orden i garderoben og tjekke, at der er, hvad der skal være, størrelsen passer, ligesom tøjet passer til årstiden og vaske, når det trænger.

 

Kunsten at sige farvel

For at gøre det lettere for både Jer og Jeres barn, når I skal sige farvel om morgenen, er det vigtigt, at I giver en klar melding om, at det er nu I skal gå, siger farvel og går efter det første farvel.

Derved viser du barnet, at det er her, det skal være, og du har taget beslutningen og står fast ved den. Forinden kan du lige give personalet et vink om, at du er på vej af sted, og vi vinker sammen med barnet, hvis det ønsker dette.

I er altid velkommen til at ringe for at høre, hvordan Jeres barn har det. Især, hvis barnet har været ked af det, da I sagde farvel, eller hvis barnet har haft en urolig nat.

 

Morgensamling

Klokken 9.15 holder vi morgensamling.

Vi begynder med ”Godmorgen”; børnene bliver opmærksomme på hinanden og vi taler om de børn, der mangler og hvorfor de ikke er der, så børnene ikke går og leder efter en kammerat, som har fri eller er syg. Ligesom vi fortæller børnene, hvis der kommer gæster (f.eks. eventuelle nye forældre, eksterne samarbejdspartnere eller håndværkere) i løbet af dagen.

Vi synger for bl.a. at styrke det begyndende sprog, fællesskabet og nyder glæden ved at synge og taler om ting, der optager børnene.

Til slut spiser vi lidt rugbrød og frugt eller grønt; et af de basale behov dækkes samtidig med at deres mundmuskulatur styrkes.

Herefter informeres børnene om dagens aktiviteter.

 

Barnets Bamseven og mappe

Hvert barn får tildelt en bamseven og en mappe, når de begynder i børnehaven.  De er i børnehaven i hele barnets børnehavetid.

Bamseven har barnet i sin skuffe på stuen, således at barnet selv kan finde den frem ved behov.

I mappen, som vi har stående på kontoret, dokumenteres barnets børnehavetid gennem barnets tegninger mm.

Bamseven og mappen får Jeres barn med hjem ved afslutningen af børnehavetiden.

 

Digital tjek ind-/udskærm

I garderoben har vi en skærm, hvorpå I, når I kommer om morgenen, skriver, hvem der henter barnet og ca. hvornår.

Det er vigtigt, at i henter  AULA App’en. Her informerer vi om ture mm. og sender ofte billeder fra dagligdagen  i børnehaven.

 

Medicin & sygdom

Medicin gives ikke til børnene af personalet. Børnene skal blive hjemme til de er raske. Vi modtager ikke syge børn i institutionen.

En efter-/ viderebehandling med f.eks. penicillin skal ordineres og doceres således, at den kan gives i hjemmet morgen og aften.

Livsvigtig medicin og medicin til en kronisk sygdom gives efter skriftlig instruktion fra barnets læge. Børn med øjenbetændelse må ikke komme i institutionen, hvis der er stærkt pusflåd, tydelig lysskyhed eller påvirket almentilstand. Øjendråber gives ikke.

 

Hvis uheldet er ude

Eventuelle skader, som børnene pådrager sig, mens de er i Ønskeøen, meddeles forældrene. Ved behov for skadestuebesøg ringer vi straks til Jer. Hvis det er meget akut kører vi straks på skadestuen og I tilkaldes. Vi forventer, at I straks kommer til skadestuen og overtager ansvaret for barnet.

Hvis skaden er mindre akut, ringer vi til Jer og beder Jer komme og hente barnet og bringe det på skadestuen. Det samme gælder, hvis Jeres barn har slået tænderne og skal til tjek på en af tandklinikkerne.

Hvis der er sket en mindre skade, som ikke kræver skadestuebesøg, kan vi godt finde på at ringe til Jer alligevel, hvis barnets almentilstand er så påvirket, at vi skønner, at barnet har brug for at komme hjem for at få fred og ro hos mor og far. Udgangspunktet for dette er, at børn har brug for deres forældre, hvis de er kommet til skade eller har det dårligt som følge af f.eks. et fald.

Hvis Jeres barn bliver syg i løbet af dagen kontakter vi Jer, så I kan afhente barnet hurtigst muligt. I bedes derfor altid sørge for, at vi har et telefonnummer, hvor vi kan træffe Jer.

 

Forældrearrangementer

I løbet af året er der forskellige arrangementer for forældrene. Vi håber, at I har lyst til at deltage, da det er en dejlig måde at være sammen på, og en god anledning til at lære de andre forældre at kende.

Eksempler på arrangementer er: forældrekaffe, forældremøde, julehygge, Luciafest, Fastelavn og Sommerfest.